Begrijp jij de hypeocratie?

Standaard

“Is het een hype of is het een blijvend fenomeen?” was een van de meest gestelde vragen tijdens en na het schrijven van het boek Bring your own device. Toepassing voor werkgevers en professionals. Het werk aan het boek begon ruim genoeg voordat de technologiesites en meer algemene nieuwssites en bladen het onderwerp echt op de radar kregen. Ik kreeg een vrij goed beeld van hoe het denken over BYOD zich vervolgens ontwikkelde, van de gouden bergen over flexibiliteit, kostenbesparingen en productiviteitswinsten naar de doemscenario’s rond datalekkages, datadiefstal, privacy-valkuilen en gierend uit de hand lopende kosten. En waar die verhalen hun oorsprong vonden: de consultants, de analisten, de leveranciers. Het werd zichtbaar hoe de verschillende media het onderwerp oppakten, het verschil tussen originele content, copy/paste-journalistiek en aangeleverde reclameberichten. Ten slotte, ook niet onbelangrijk, zag ik hoe die verhalen landden bij bedrijven, organisaties en individuen. Ik had al het idee om een boek te schrijven over digitale geletterdheid en de vraag: “Waarom begrijpen wij technologie niet?” in het licht van op ons af komende technologietrends. Dat boek zou Understanding the Technology Barrier, and how to break through moeten worden. Het was lang zoeken naar de juiste vorm, want ergens vielen de verschillende puzzelstukken nog niet op de juiste plaats. Tot deze week.

Het volgende boek gaat Hypeocratie heten, een samentrekking van hype en cratie, ‘krateo’, het Griekse woord voor heersen, regeren. Het beschrijft mijns inziens goed het fenomeen waarbij ‘wij’ voortgestuwd worden van de ene naar de andere technologietrend, hoe -op zichzelf genomen wellicht waardevolle-  innovatie  door de slagroomklopper wordt gehaald door het samenstel van direct belanghebbenden en uiteindelijk de vraag: “Moeten we hier iets mee doen?” onbeantwoord wordt vervangen door: “Waarom hebben we dit niet eerder opgepakt”. Ja, in het achterhoofd weten we dat de beloofde gouden bergen altijd tegen zullen vallen, dat het uiteindelijk zeker meer zal kosten dan beloofd en dat het eindresultaat toch niet is wat we ervan hadden verwacht. Maar het belet ‘ons’ niet om vroeg of laat met beide benen in de hype te springen en ons aan het handje te laten nemen door de volgende ‘evangelist’ die voorbij komt.

Ik zal in Hypeocratie niet al te veel naar het verleden kijken, maar eerder naar de trends die de komende periode op ons af komen. Wat zijn de zin en onzin van die trends en waar is het hypeocratische complex al mee bezig om de volgende hype te creëren? Waarom lijkt dit de reguliere ‘modus operandi’ te zijn van IT-gerelateerde trends? Wat is nodig om een gezonde kritische afstand te bewaren en door de prachtige whitepapers, presentaties en ‘objectieve’ berichtgeving heen te prikken? En ja, dan komen digitale geletterdheid en het paradigma van radicale individualisering van ICT ook voorbij.

Hypeocratie gaat verder dan trendwatching. De komende trends zijn -op zich boeiende- cases voor het schetsen van het fenomeen en het aanreiken van concrete handvatten. Ik zal deze website gebruiken om het onderzoek voor het boek vast te leggen in -naar ik verwacht- een stevige collectie artikelen. De verschillende trends gaan zeker voorbij komen, al dan niet voorzien van mijn mening en duiding. Het theoretische raamwerk wordt online opgebouwd. Net als bij het BYOD-boek ga ik op zoek naar verhalen uit de praktijk, via interviews, en leg ik dat vast.

Voel je vrij om het proces te volgen en actief bij te dragen door artikelen te becommentariëren, suggesties te doen voor nieuwe content en jezelf en anderen aan te bevelen voor een interview. Het is de bedoeling om eind 2013 Hypeocratie uit te brengen als boek.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s